Måste få skriva av mig lite...

Nej jag har inte övergivit bloggen. Har bara varit lite mycket på sistone med min nya blogg och så vidare så jag har helt enkelt glömt bort denna lilla blogg. I min nya blogg har jag ju mest bilder så denna blogg tänkte jag framöver ägna åt mer skrivinlägget, tråkigt kan tyckas men I don't give a fuck för jag har inte som plan att bli nya blondinbella som mst publicera intressanta inlägg med minst en bild per inlägg, nepp det lämnar jag till min nya blogg, haha!

Tänkte skriva lite om gymnasie-djungeln som har fått mig alldeles för stressad! Vad ska man välja för program? Att välja skola är inte alls lika förvirrande eller avgörande tycker jag. Jag är mest stressad över alla program som finns att välja på, man har för många alternativ känns det som. Just nu har jag INGEN ANING om vad jag vill gå för program. Jag vet inte vad jag vill bli? Sitter med tre alternativ just nu, men jag känner mig fortfarande förvirrad. Det har gått 15 år av mitt liv och vad har man uppnått? Inte ett skit, livet är så jävla kort för att göra misstag och jag orkar inte dras med resten av mitt liv att jag gjorde fel val i gymnasiet och läste till tex mäklare när det inte behövs några på marknaden. Ett sådant slags misstag skulle jag aldrig klara av att leva med. Fine man kan plugga till något annat men hur kul är det att sitta på en högskola som 45åring? När man ändå vet att man bara ska jobba i 20 år till typ?
Jag är så stressad över hela mitt liv just nu, vad fan ska man göra med sitt liv? Vill jag ha barn? Ska jag ens plugga vidare på högskola eller ska jag ta ett tattjobb på ICA och fokusera på att ha kul. Allt är så förvirrande.  MIn sista fundering:
Varför ska man välja ett utav sina viktigaste val när man bara är 15 år? Det är ju löjligt. Idag har man ju ingen aning om vad man vill bli och samtidigt är man förvirrad i sig, som tonåring osv.
Åh orkar inte! Iallafall, här kommer mina förslag och pro's and com's. Nu får ni hjälpa mig!

Samhällsprogrammet:
+ Om jag skulle gå samhälle skulle jag välja ekonomi som inriktikning och då skulle jag tillexempel på jobba som fastighetsmäklare eller civilekonom, Något som jag tycker låter väldigt intressant!
+  Ett program som är lätt att komma in på
+ De flesta skolor har samhällsprogrammet
- Lite originellt?
- Lite tattarlinje?
- SO, varje dag?

Naturprogrammet:
+ Läkare/Kiropraktor har alltid varit lite utav en dröm för mig! Tänk vad härligt att få hjälpa människor som har ont?
+ En ganska bred linje
+ De flesta skolor har det
- Svårt att uppnå min dröm som läkare/kiropraktor, typ omöjligt?
- Kommer jag tröttna på det?
- Tre år av kemi, fysik och biologi..........

Medieprogrammet:
+ Jag får fota, läsa digitala fotograferingskurser, fotografisk bild osv. (<3)
+ Det är en lite mer praktiskt linje, passar mig perfekt som är lite skoltrött
- Tänk om jag tröttnar på foto?
- Ej behörighet på högskola om jag inte väljer till en massa ämnen
- Då mst jag gå i skolan i stan, pendla varje morgon?.....

Sådär, där har ni mina alternativ. Självklart kommer jag komma på något nytt snart eller totalrata något, but that's me.
Hjälp mig nu, tack!


/alice


Kommentarer
Postat av: frida Westergård

jag håller verkligen med. jag är 15 år och jävligt förvirrad, varför ska jag behöva göra ett av mina livs val nu. Det känns så jävla jobbigt.

Vi borde ta en dag/eftermiddag när vi sitter och pratar om det,kollar i gymnasietidningen och peppar varandra. Alltså medieprogrammet med foto låter ju stört kul. Och jag tror inte man direkt tröttnar. Det som kanske är jobbigt är väl pendlingen. Men sen tror jag att man klarar tre år...



Vi får prata om det!

Puss på sig baby!

2008-11-04 @ 08:57:47
Postat av: Pappa G

Älskade unge, stressa inte i onödan, det fixar sig!

Viktigast är att komma ihåg FARS DAG på Söndag :-)

2008-11-05 @ 15:55:30
Postat av: Essi

eftersom du är en sån himla duktig fotograf tycker jag nästan att du ska gå någon linje med iaf inriktning som det, asså finns ju vissa sam program som har kanske det som inriktning och sånt! tror inte direk tud kommer tröttna på att fota, du kanske blir värsta kända fotografen? haha :) annars är det ju bara att plugga vidare som det efter gymnasiet om du nu bara tar sam eller natur :)

2008-11-07 @ 22:18:57
Postat av: Linn

Jag håller med Essi. Jag är nästan säker(läs: inte alls säker) på att gå natur. Det är den största linjen som ger störst behörighet. Det enda man inte kan bli är typ tolk. Mne precis som du säger, jag har fan ingen aning om vad jag vill bli. Något akademiskt förmodligen, för jag vill känna mig nöjd. Jag har jordens största prestationsångest så jag tror nästan jag är "tvungen" att högutbilda mig. Sen tycker jag också att foto är jäkligt kul, okej jag är inte alls lika duktig som du. MEN, jag funderar på att gå natur(eller sam eller nåt, whatever) och ta foto som inriktning. Natur-foto. Eller Natur-*** något annat. Det finns ju så många inriktningar. Så om du bestämmer dig för att ta sam/natur men kanske känner att det blir för "orginellt" då kan du ju ta en inriktning, då blir det ju en mix! Det låter ju grymt tycker iaf jag. Man kan också göra så att du har fotot som intresse, det funderar jag också på. För visst, det låter superkul att gå foto/media MEN, jag tror inte jag kommer vilja jobba som fotograf hela livet. Det är en kul hobby. Iaf för mig. Är övertygad om att du kommer fatta rätt beslut, och förresten en sak som jag lärt mig: Gymnasievalet är faktiskt inte jätteviktigt. Om du läser TEX(!!!) natur / sam, har du möjligheter att bli i princip vad som helst. Då har du tre hela år på dig att bestämma dig.



Puss!!

2008-11-08 @ 10:47:30
Postat av: maria

nu har jag i en vecka försökt blogga, men det går inte! kan inte trycka i inläggs rutan. jag försöker fixa det så snart jag kan!

2008-11-16 @ 19:02:36
URL: http://aliceochmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test